Leraars van het goede

6 maart 2020

Weet je dat je een leraar of lerares bent? Het is zo, of je het nu beseft of niet… De vraag is namelijk niet of we onderwijzen, maar wat we onderwijzen. We kunnen op verschillende manieren onderwijzen: door woorden, door daden, door onze houding en door onze interesses.

Allereerst door woorden. In Deuteronomium 11:19 roept Mozes de Israëlieten op om de woorden van God aan hun kinderen te leren door er met hen over te spreken. Dat betekent dus dat je als ouders altijd alert moet zijn op de mogelijkheid om met je kinderen over God te praten. Dat kan bijvoorbeeld tijdens een wandeling met je kleuter, waarbij je vertelt dat God alles zo mooi gemaakt heeft; of wanneer je dochter vertelt dat haar vriendin een ongelovige vriend heeft, kun je met haar praten over hoe God relaties bedoelt.

Daden zijn een andere manier waarop we onderwijzen. Als we uit de kerk komen bijvoorbeeld, nemen we dan iemand mee, voor een kop koffie? Geven we gul als er ergens nood is, zij het in de kerk of daarbuiten? Dienen we waar het kan, of denken we bij onszelf: laat iemand anders nou ook maar eens wat doen?

Onze houding is ook een manier van onderwijzen. Stel je voor dat iemand bij je op bezoek komt en je doet vriendelijk tegen hem als hij binnen is, maar als hij de deur uit is, praat je negatief over hem. Je kinderen zullen de houding van schijnheiligheid ook gaan aannemen, omdat jouw houding hun onderwezen heeft.

Als laatste wil ik onderwijzing door jouw persoonlijke interesses noemen. Wat heeft je passie: een mooi ingericht huis, de laatste merkkleding, Facebook, of shoppen? Niet dat deze dingen slecht zijn, maar zo vaak hebben deze zaken te veel prioriteit in ons leven. Het is goed om je af te vragen of je persoonlijke interesses overeenkomen met Gods interesses. God geeft om je familie, je gezin, je gemeente, de buurt waarin je woont. Investeren in hen is van eeuwigheidswaarde.

Als voorbeeld een oudere vrouw in een verzorgingshuis. Boven haar kleine tafel met pluchen kleed hing een wereldkaart. 'Zo kan ik makkelijker bidden voor iedereen die woont en werkt in Gods Koninkrijk. Ik heb daar nu alle tijd voor.' Wat mooi als we voorbeelden mogen hebben van vrouwen en mannen die 'leraressen en leraren' van het goede zijn.

Doorpraten? Neem dan contact op met uw wijkpredikant of wijkouderling. Rechtstreeks bellen met de contactpersoon kan ook: Willie van de Kleut, telefoon 033 277 4084. Of via de mail: vertrouwenspersonen@hervormdscherpenzeel.nl

Zie ook: Vertrouwenspersonen