Werk aan de kerk

5 april 2019

Wanneer ik op een stille zondag­morgen richting de kerk fiets omringt door vrolijk fluitende vogeltjes en prachtig bloeiende planten, heb ik nauwelijks in de gaten wat er elders in ons dorp al gaande is. Dat wordt wel duidelijk wanneer ik bij het kerkgebouw arriveer.

De koster is al druk doende, de kinderoppas treft de nodige voorbereidingen, er is leven in de zaal waar het kinderbijbeluur wordt gehouden en de koffieploeg is ook al in de weer. Zo krijg je wel een indruk dat er van alles gaande is rond een kerkdienst. Dat heb je niet altijd goed in de gaten, wanneer je als kerkganger rustig keuvelend richting de kerk wandelt en aldaar plaatsneemt. Je groet de koster, je kerk-buurman of -vrouw, het orgel speelt, de kerkenraad komt binnen en de dominee preekt. Het gaat allemaal zoals het gaat.

Totdat het niet meer gaat. Als er bijvoorbeeld een vloer moet worden vervangen, om maar iets te noemen.

Dan pas begin je te beseffen wat een kerkdienst allemaal met zich meebrengt aan organisatie. En ik zie momenteel ook met stijgende verwondering hoe onze kerkrentmeesters dit hele proces in gang hebben gezet en begeleiden. En natuurlijk gaat alles niet vlekkeloos, als een beamer het even niet wil doen, maar ook dat wordt weer in alle rust opgelost. Dus vanaf deze plaats hulde aan het college van kerkrentmeesters!

Overigens heeft deze periode ook een paar mooie neveneffecten. Er worden allerlei nieuwe krachten opgeroepen om een handje uit te steken, jongeren die ouderen helpen hun fiets te stallen of teksten op de wand van het gebouw doen verschijnen. Heel aardig is natuurlijk ook dat je even je vaste plaats kwijt bent. Dan kan het zomaar gebeuren dat je eens naast iemand anders zit. Neem de kans, zou ik zeggen, en maak eens kennis met die nieuw buur. Dat kan nog eens tot mooie ontmoetingen leiden.

Zo heeft ieder nadeel uiteindelijk ook wel zijn voordeel.

ds. G.C. Bergshoeff
dsb@hervormdscherpenzeel.nl